Sadove vertikál

Táv: 33 km

Szint: 2400 m D+

GPS track

A Sadove vertikál Pilisborosjenő és a Kevély-hegy körüli legszebb és legnehezebb ösvényeket fűzi fel egy útvonalra, nevét az útvonal menti Sadove településről kapta. A végigjárással megismerhetők a sokszínű hegy különféle arculatai, a déli oldal tölgyes, kőrises erdői, az északi oldal bükkösei, gyertyánosai. Hófehér mészkővel, dolomittal, hárshegyi homokkővel kövezett meredek kopár lejtők, sziklagyepek, északias fekvésű területeken mohával borított örökzöld színvilágú erdőrészek. A természeti élmények mellett a rendkívüli fizikai kihívás is meghatározó része az útvonal nyújtotta élménynek, az extrém meredek lejtők, emelkedők a legtapasztaltabb túrázókat, futókat is próbára teszik. Az útvonal több szakaszban is bejárható (akár a Kék túra), mire valaki a teljes útvonalat végigjárja, otthonosan fog mozogni Pilisborosjenőn és környékén.

Pilisborosjenő - Ezüsthegy - Monalovac

Pilisborosjenő faluközpontból indulunk a P négyzet jelzésen. A faluszélén az erdőt elérve már csak egy rövid szakaszon követjük a jelzést, majd hirtelen jobbra felkanyarodunk egy keskeny ösvényen. Az ösvény toronyiránt nekivág az Ezüst-hegynek, helyenként a sziklásabb részeken kézzel is érdemes kapaszkodni. Keresztezzük a P sávot, a jelzés felett pár méterrel találjuk az Ezüst-hegy mohás, hárshegyi homokkővel borított csúcsát. A csúcsról sziklagödrök, egykori kőfejtők közt kanyargó ösvényeken ereszkedünk Sadove irányába. Tölgyeseken, mohás sziklapadokon át haladunk, majd megpillantjuk jobbról Sadovét, mi pedig kissé balra tartva Monalovac felé vesszük az irányt. Monalovacra felérve kissé balra fordulunk, elhaladunk egy kettős kereszt mellett és leereszkedünk a Z sávra, egy sorompóhoz.

Monalovac - Nagy Kevély  - Csobánka

Balra indulunk a Z jelzésen. Eleinte az erdő szélén járunk, de remek hangulatú erdőben emelkedünk, sok tekintélyes tölgy teszi kedvessé ezt az útszakaszt. Hamarosan elérjük a Z+-et, ezen balra indulunk, fel a Kevély felé, ahol keresztezzük a P négyzetet, innen egy ösvényen haaldunk a P sávig. Majd a gerincet követjük felfelé a P sávon, fel a Nagy-Kevély csúcsra. Ez az első csúcsérintésünk (de lesz még kettő)! A piroson ereszkedünk a Kevély-nyergen át egészen Csobánkáig, a rétig, ahonnan a jelzések indulnak, de mi egy ösvényen fogjuk folytatni.

Csobánkai-rét - Csúcs-hegy - Csobánkai lépcső

A Csobánka feletti rétről  egy ösvényen kapaszkodunk fel, párhuzamosan a S+ jelzéssel. A nyeregben a S sávon jobbra fordulunk, de kisvártatva elhagyjuk jobbra egy meredek ösvényen, ami felvezet minket a Csúcs-hegy Csobánka felőli szirtjeire, ahol remek kilátás van. Innen továbbhaladunk az ösvényen a régi bánya maradványai közt és ahol jobbra találunk egy ösvényt, azon leereszkedünk, jobbra tartva elérjük újra a P jelzést. Ezen csak keveset haladunk és balra egy szép ösvényen ereszkedünk, ami a Hegyalja-útba torkollik, ezen balra megyünk és a Hegy-közön indulunk lefelé a hosszú, meredek lépcsőn, egészen a Kossuth útig, ahonnan majd jobbra nekivágunk az Oszolynak.

Csobánka (lépcső) - Stiasny-pihenő - Oszoly - Csobánka

A lépcső aljától jobbra indulunk a S+-on, majd a réten becsatlakozunk a P sávba és ezen haladunk tovább, egészen a P háromszögig, amin jobbra felkapaszkodunk a Stiasny-pihenőhöz, ahonnan remek kilátásunk van. Innen tovább haladva elérjük a hatalmas tölgyeket, hagyás-fákat, majd a jelzésről jobbra letérve egy ösvényen felkapaszkodunk az Oszolyra. Az Oszolyról kicsit visszaereszkedünk és az első jobbos ösvényen levágunk a S+-re, ezen ereszkedünk be Csobánkára, ahol boltok is akadnak, a pizzasütöde  vasárnap is nyitva van, itt innivalók is vannak. Szombaton du. 14-ig van nyitva a zöldséges, ami egy élelmiszerbolt is egyben.

Csobánka - Mackó barlang - Hársfa

Csobánkáról a P+-en indulunk vissza a Kis-Kevély irányába, de mikor a P+ kissé balra fordul a falu Táncsics utcáját követve, mi egy ösvényen egyenesen átvágunk a S jelzés irányába. Áthatolunk a nagyfeszültségű vezeték alatti szedresen, majd elérjük a gázvezeték fölött haladó földutat, itt balra megpillantjuk a S sáv jelzést, ezen nekivágunk a Mackó-barlang megmászásának. Ahogy az északias emelkedőn meredeken kapaszkodunk, egyre hegyvidékibb gyertyános, bükkös erdők övezik utunkat, aztán egyszercsak meglátjuk a barlang hatalmas nyílását. A barlangban van egy felső nagyterem, ahová fel lehet mászni, elemlámpa szükséges és első nekifutásra egy pici barlangász tapasztalat is jól jön, de nagyon könnyen mászható. A barlang mellett balról egy igencsak meredek emelkedőn kapaszkodunk a Kis-Kevély oldalában. (Ha nehéz is ez a szakasz, gondoljunk arra, hogy másodszor már rutinosabban fogunk itt felmászni a bónuszkör megtétele után.) A meredély végén kiérünk a Kis-Kevély oldalában lévő csodás tisztásra, ahonnak elénk tárul a Pilis és Visegrádi hegység és Csobánka, innen jobbra ereszkedünk egy meredek ösvényen. A meredek réten, ha olyan tavaszi időszakban érkezünk, héricsek, nőszirmok és fürtös gyöngyikék virágoznak. Hamar elérjük a Csobánkai-nyereg feletti bányát, a népszerű óriásira nőtt kislevelű hársat is kiszúrhatjuk az erdőben, nem messze járunk tőle.

Hársfa - Mackó-barlang - Kis-kevély-,,Jenői-szikla"

A K sávot elérve jobbra indulunk, de csak egy rövid ideig társulunk a jelzéshez, mert egy ösvényen jobbra felkanyarodva újra a Kis-Kevély felé vesszük az irányt. Újulásos erdőben kapaszkodunk a sok életvidám magonc közt, ösvényünk egyre meredekebbre vált, a hegyoldal leghűvesebb fekvésű részein kapaszkodunk gyertyánoson, majd bükkösön át újra a Mackó-barlanghoz. A Mackó-barlangot ismét balról kerüljük, immár rutinosabban kapaszkodva. A réten újra körülnézhetünk a Pilis, Visegrádi-hegység vonulatain. A réttől ezúttal már balra kanyarodva nekiindulunk a Kis-Kevélynek. Pazar, hófehér mészköves ösvényen kapaszkodunk, míg el nem érjük a hegytető délnyugati sarkát, ahol a kilátás mellett a déli oldal sziklagyepjeit is megcsodálhatjuk. A Kis-Kevélyen a K háromszög jelzésen haladunk a Kevély-nyereg irányába, de még mielőtt a második nagy tisztást elérnénk a Kis-Kevélyen, jobbra leereszkedünk egy nagyon meredek lejtőn. Az ösvényünk épp egy földút villájánál lyukad ki. Mi az alsó, ereszkedő földút ágon indulunk el balra, Borosjenő irányába, a K kerékpáros jelzésen, egészen addig, míg a Z sávot el nem érjük. A Z sávon jobbra kanyarodunk és egyre meredekebb úton ereszkedünk a Solymár-völgyben. Balról feltűnik egy mészkő sziklafal (ez még nem a Jenői torony), aminek nem találtam nevét, így nevezzük Jenői sziklának.

Jenői-szikla - NEVESINCS-hegy - Fehér-hegy - Házi-rét

A Jenői-sziklához egy rövid meredek ösvény vezet fel, útközben keresztezünk egy másik sziklacsoportot. Miután körülnéztünk, visszaereszkedünk a Solymár-völgybe és a  Z sávon és a völgyet követve elérjük a következő hegy lábát, melyet jobb híján Nevesincs-hegynek hívunk, mert a térképeken nem találtam nevet hozzá. Itt balra letérünk a Z sávról és megmásszuk a Nevesincs-hegyet, két oldalról drótsodrony van rögzítve a fákhoz, melybe akár kapaszkodni is lehet az emelkedő során. A Nevesincs-hegyről szép kilátás nyílik a  Házi-réti tó irányába, de ne térjünk le a gerincen haladó ösvényről, mert lejjebb csúszós, szakadékos. A Nevesincs-hegyet átszelő ösvényen újra kibukkan elénk a Nagy-Kevély, azonban mi a jobb oldali ösvényágon visszaereszkedünk a  Z sávra, a völgybe. A Z sávot követjük egészen a Jenői-toronyig. Másszunk fel a Jenői-torony mögé. A torony mögött elindulunk egy meredek ösvényen a Fehér-hegy irányába. Felérve a hegytetőre, a feketefenyves közepén találkozunk két autóronccsal.  Mai terepviszonyok mellett nehéz elképzelni, hogyan juttatták oda ezeket. Be lehet szállni és azzal utazni tovább! Itt a Fehér-hegy, a szélvédőn keresztül remek kilátással a Duna-kanyarra és Budapestre! A Fehér-hegyen ösvényen oldalazunk délies irányba és a sziklás párkányszerű rész bal szélén megtaláljuk a Malomdűlő felé ereszkedő jó kis ösvényt. Leereszkedve a K+-ba csatlakozunk, jobbra indulunk rajta a Házi-réti tó felé. Ahogy elérjük a Z jelzést, tehetünk egy kitérőt balra a tó felé. Egy diófa néz ránk, ahogy bemászunk a kerítés romjain át a tópartra. Onnan vadkacsák tekintenek ránk vissza.

Házi-réti - tó - ,,Egri vár" díszletrom - Nagy-Kevély

A Z sávon jobbra kanyarodunk. Ez a jelzés úgy van tervezve, hogy méltó része legyen a vertikál koncepciónak, bár alig emelkedünk, de ösvényünk hullámvasútként kíséri a völgyet. Aztán egy keresztvölgynél elérünk egy ösvényt, ezen jobbra indulunk. Szerethető ez a sziklákkal tarkított vidék, sok szakaszon remek hangulata van az útnak, dacára az ideültett feketefenyőnek, bolygatott növényzetnek. Ez a gondolat felrepít a Nevesincs-hegy mögé, ahol feltárulkozik a cserjék fölött a várdíszletrom, mögötte a csodás Nagy-Kevély és most ez is egy szívmelengető romantikus képpé formálódik. Elindulunk a löszös földúton a tölgyesek felé, majd hamarosan elérjük a K sávot, amin balra haladva nekivágunk az utolsó előtti nagy kapaszkodónak, a Nagy-Kevélynek. A Szódás (Gyopáros)-barlang előtt letérünk a jezésről és felvágunk a meredek ösvényen, a sziklák közti meredélyen kapaszkodunk fel egészen a P sávig, innentől egy darabig a klasszik Kevély-kör útvonalán megyünk jobbra és máodszor is elérjük a csúcsot.

Zárás: Nagy-Kevély - PBJ - Nagy Kevély - PBJ

A Kevély-csúcs után egészen a ,,kisház'' pihenőhelyig ereszkedünk a Piroson, ahol elhagyjuk a jelzést, jobbra elindulunk a rövidítő ösvényen, rá a P négyzetre, majd a fehér kőporos szakaszt elérve itt is elhagyjuk a jelzést jobbra, levágunk a faluszélére a meredek ösvényen, az Alma-utcán, Barack-közön, Bor-utcán, Szent István úton le, majd jobbra a játszótér felé. A játszótér után a falu szélén lakó lovak felé vesszük az irányt, szembe kerül velünk újra a Nagy-Kevély, mely még egy búcsú körre vár minket, talán a legszebbre. A Kevélyhegyi-úton kapaszkodunk fel a S sávon, majd a sorompó után nem sokkal jobbra kanyarodunk egy kis ösvényen. Az ösvény rávezet minket a Nagy-Kevély déli oldalában lévő hatalmas meredek réthez, a sziklásabb részt kerülve ennek keleti szélén szószerint kapaszkodunk arra a rétre, ahol a Kevélyen a legtöbb ember megpihen és csodálja a kilátást. Ahogyan mi is. Innen a P sávon balra indulunk, utóljára elérjük a Nagy-Kevély csúcsot és a Kevély-nyereg felé ereszkedünk. A nyereg előtt levágunk a S sávra, amin a sorompóig ereszkedünk, itt jobbra leereszkedünk egy földúton, a Teve-szikálk fölötti rétig. Innen egyenesen leereszkedünk a faluközpontba.